• 1405/03/31
  • - تعداد بازدید: 4
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
شبکه بهداشتی درمانی و آموزشی شهرستان داراب

نجات ۱۹ نوزاد دارابی از عقب‌ماندگی ذهنی با تشخیص زودهنگام کم‌کاری تیروئید

به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشتی،  درمانی و آموزشی شهرستان داراب، «دکتر محمد رسول تقوی» در تشریح آخرین آمارهای طرح غربالگری نوزادان در این شهرستان اظهار داشت: در سال ۱۴۰۴، با پیگیری کارکنان حوزه بهداشت و همکاری والدین، موفق شدیم ۲۴۵۳ نوزاد متولد شده در شهرستان داراب را تحت پوشش کامل غربالگری قرار دهیم.

او با اشاره به نتایج این آزمایش‌ها افزود: در این میان، ۱۶ مورد بیماری کم‌کاری تیروئید مادرزادی و ۳ مورد بیماری متابولیک شناسایی شد و خوشبختانه به لطف سیستم غربالگری دقیق، این موارد در روزهای اول تولد کشف شدند.

 

دکتر"تقوی" تأکید کرد: اقدام به‌موقع و تشخیص زودهنگام این بیماری‌ها، مانع از بروز هرگونه عقب‌ماندگی ذهنی و آسیب‌های جبران‌ناپذیر به سیستم عصبی در این کودکان می‌شود و خوشبختانه تمامی ۱۹ نوزاد شناسایی‌شده، هم‌اکنون تحت درمان دارویی دقیق قرار دارند و روند رشد آن‌ها کاملاً طبیعی و کنترل‌شده است.

 

"شیوا سالاری"، کارشناس مسئول بیماری‌های غیرواگیر شبکه بهداشت و درمان، نیز در این رابطه با بیان اینکه کم‌کاری تیروئید یکی از شایع‌ترین بیماری‌های قابل پیشگیری در نوزادان است، گفت: اگر این بیماری در زمان طلایی هفته‌های اول تولد تشخیص داده نشود، می‌تواند منجر به آسیب‌های جبران‌ناپذیر به سیستم عصبی و عقب‌ماندگی ذهنی شود.

 

او با اشاره به رسالت واحد بیماری‌های غیرواگیر در آگاه‌سازی جامعه و غربالگری به‌موقع، از تمام مادران در شهرستان داراب دعوت کرد که نوزاد خود را برای انجام آزمایش غربالگری (کف‌پا) در فاصله ۷۲ ساعت تا ۵ روزگی که بهترین زمان جهت غربالگری محسوب می‌شود، به مراکز غربالگری سطح شهرستان معرفی کنند و افزود: این آزمایش ساده، تضمین‌کننده آینده‌ای سالم برای کودکان خواهد بود و هدف ما این است که هیچ نوزادی به دلیل عدم دسترسی یا تأخیر در تشخیص، از این فرصت طلایی درمان محروم نماند.

 

 

  • گروه خبری : اخبار,آخرین اخبار و دستاورد ها,اخبار,آخرین اخبار و دستاورد ها
  • کد خبری : 155256
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید